De meiden van Vermeer achterna in Nederlands Dagblad

De meiden van Vermeer achterna in Nederlands Dagblad van 24 februari 2017. Een hele pagina wijdt Gulliver, het boekenkatern van het ND, aan de pelgrimage van Marc Couwenbergh naar 21 vrouwen van Vermeer.

Lees hier de boekbespreking door Arjan Glas van De meiden van Vermeer achterna in het Nederlands Dagblad 24-02-2017.

De meiden van Vermeer achterna inNederlands Dagblad; paginagrote bespreking van het boek door Arjan Glas.
De meiden van Vermeer achterna inNederlands Dagblad; paginagrote bespreking van het boek door Arjan Glas.

De meiden van Vermeer achterna in Nederlands Dagblad

In De meiden van Vermeer achterna neemt Marc Couwenbergh de lezer mee op mijn daadwerkelijk gemaakte pelgrimstocht langs 21 schilderijen van Johannes Vermeer. Op al deze schilderijen, verspreid over zes landen, spelen vrouwen de hoofdrol. Het is een pelgrimage langs vrouwen die elk een eigen bekoring uitstralen. Zijn observaties van de schilderijen, reacties van andere toeschouwers, aangevuld met bestaande kennis van kunsthistorici en Vermeerspecialisten, brengen hen tot leven. De meiden van Vermeer achterna is dus geen fictie en geen kunsthistorische verhandeling in de traditionele zin. Het is dus wel een journalistieke reportage waaraan gedoseerd kunsthistorische kennis over Vermeer en zijn schilderkunst is toegevoegd.

Pelgrimage als roadmovie

Met De meiden van Vermeer achterna richt Marc Couwenbergh zich op het grote publiek dat Vermeer en vooral het Meisje met de parel en Het melkmeisje bewondert. Zijn pelgrimage voltrekt zich als een ‘roadmovie’. Aan het einde heeft de lezer het idee zelf de schilder en zijn meiden ontmoet te hebben.

Inzicht in de schilderkunst van Vermeer

Door op de vrouwen van Vermeer te focussen, schept het verhaal beter inzicht in de schilderkunst van Vermeer. Die schilderde zijn vrouwen zoals men ze nog nooit had gezien: vrouwen die volledig opgaan in alledaagse bezigheden terwijl het daglicht helder of juist diffuser over hen heen glijdt. Niet alleen hun uiterlijk, maar ook hun innerlijk speelt mee. Vermeer lijkt gefascineerd te zijn geweest door de psychologie van de vrouw, al bestond dat begrip nog niet. Hij wist het tafereel los te maken van tijd en plaats. Zijn schilderijen gaan over universele abstracties als toewijding, aandacht en bevalligheid. In zijn vrouwen schuilt de aantrekkingskracht van de schilderkunst van Vermeer.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedininstagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *