Meisje met de parel versus De Nachtwacht. Deze twee schilderijen voeren de strijd om de titel Pronkstuk van Nederland in de categorie Kunst. Johannes Vermeer versus Rembrandt. De twee grootste meesters van de Hollandse Schilderkunst van de zeventiende eeuw, maar een groter verschil tussen twee kunstenaars is nauwelijks denkbaar.

Meisje met de parel versus De Nachtwacht als pronkstuk van Nederland

Meisje met de parel versus De Nachtwacht als pronkstuk van Nederland. In de verkiezing op NPO2 van het Pronkstuk van Nederland voeren deze twee schilderijen de strijd aan  in de categorie Kunst. Het is een postuum gevecht van twee giganten: Johannes Vermeer versus Rembrandt.

Meisje met de parel versus De Nachtwacht als pronkstuk van Nederland. Deze twee schilderijen voeren de strijd om de titel Pronkstuk van Nederland in de categorie Kunst. Johannes Vermeer versus Rembrandt. De twee grootste meesters van de Hollandse Schilderkunst van de zeventiende eeuw, maar een groter verschil tussen twee kunstenaars is nauwelijks denkbaar.
Meisje met de parel versus De Nachtwacht als pronkstuk van Nederland. Deze twee schilderijen voeren de strijd om de titel Pronkstuk van Nederland in de categorie Kunst. Johannes Vermeer versus Rembrandt. De twee grootste meesters van de Hollandse Schilderkunst van de zeventiende eeuw, maar een groter verschil tussen twee kunstenaars is nauwelijks denkbaar.
Meisje met de parel versus De Nachtwacht als pronkstuk van Nederland

Vermeer en Rembrandt zijn de twee grootste meesters van de Hollandse Schilderkunst van de zeventiende eeuw. Maar daarmee houdt de overeenkomst tussen hen op. Want een groter verschil tussen twee kunstenaars is nauwelijks denkbaar. In mijn boek De meiden van Vermeer achterna schrijf ik over deze twee uitersten.

Rumoer versus rust

Rond Rembrandt was er altijd rumoer. Om Johannes Vermeer hing een serene rust. Talloze documenten getuigen van het stormachtige leven van Rembrandt. Over Vermeer is nauwelijks iets bewaard gebleven in de archieven. Ook in hun schilderkunst zijn het twee uitersten: de absolute verstilling versus de natuurlijkste beweeglijkheid!

De Nachtwacht

De Nachtwacht: het Amsterdamse schuttersgilde  gaat zich opstellen om uit te marcheren! Het schilderij ontleent zijn overdonderende zeggingskracht aan de in fel contrasterend licht weergegeven kriskras door elkaar lopende schutters op weg naar hun plek in het gelid. Een momentopname, maar dan een met de ‘natuereelste beweechgelickheijt’, zoals Rembrandt het zelf typeerde in een brief aan Constantijn Huygens van 13 januari 1669.

Twee meesters, twee tegengestelde visies

De vrouwen van Vermeer fascineren juist door hun rust en de stilte. Twee meesters en twee tegengestelde visies op de schilderkunst. Waar Rembrandt ontdekte dat de kunst van het schilderen lag in het weergeven van ‘natuurlijke bewegingen’, realiseerde Vermeer zijn klasse door de afwezigheid van elke beweging.

Kies voor jouw pronkstuk! Dus breng je stem uit op het Pronkstuk van Nederland.

 

 

 

 

Facebooktwitterlinkedininstagram

Een gedachte over “Meisje met de parel versus De Nachtwacht als pronkstuk van Nederland”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.